Köpvillkor

Priser
Alla priser i butiken är listade inklusive moms.

Allmänna villkor

Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller när du som konsument (”Kunden”) gör en beställning via www.lekhallen.se och därtill hörande sidor, (”Webbplatsen”). Avtal ingås mellan dig och Lekhallen AB organisationsnummer 556925-3809 (”Lekhallen”). Utförliga kontaktuppgifter och övrig information om Lekhallen framgår på Webbplatsen. Villkoren är enbart tillämpliga för Kund som är konsument och som gör beställningar via Webbplatsen.

För att kunna beställa på Webbplatsen måste Kunden ha fyllt 18 år. Lekhallen accepterar, enligt svensk lag, inte kreditköp till personer under 18 år. Lekhallen förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra en Kunds beställning (exempelvis om Kunden uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar).

Lekhallen reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild och skrivfel på Webbplatsen, exempelvis fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation, felaktiga priser samt prisjusteringar (såsom förändrade priser från leverantörer, valutaförändringar) eller felaktig information angående om en vara finns i lager. Lekhallen har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst. Om felaktigt pris har angetts för en vara som Kunden har beställt så kommer Lekhallen att meddela Kunden om detta och invänta Kundens godkännande av det korrigerade priset innan Lekhallen fortsätter med beställningen. All bildinformation på Webbplatsen ska uteslutande ses som illustrationer. Sådana illustrationer kan inte garanteras återge det antal varor Kunden erhåller eller varans exakta utseende, funktioner eller ursprung. Lekhallen ansvarar inte för information på Webbplatsen som kommer från en tredje part.

Betalningsalternativ

Klarna Faktura
När du betalar med Klarna Faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem vara innan du betalar
  • Betalningstid - alltid 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut ditt kortnummer
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner din faktura från www.klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.

Klarna Konto
Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10 000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11 458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Lekhallen uppfyller kraven för PCI DSS samt innehar SSL- certifikat (genom Klarna).

Läs mer: Allmänna villkor
Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation

Varor i lager
Det går endast att beställa varor som finns i lager. Vi gör kontinuerligt beställning på varor som är slut i lager. På varje produktsida har ni möjlighet att via e-post bevaka när en slutsåld produkt åter finns i lager.

Leveransstatus
Vid beställning kommer ni få en orderbekräftelse via e-post. I samband med att varorna skickas får ni även ett e-post där kollinummer finns angivet (gäller endast om det skickas med Posten MyPack). Försändelsen är spårbar via kollinummer på Postens hemsida www.posten.se

Leveranstid
Dina varor packas 1-3 dagar efter beställning och leveranstiden blir då 2-5 dagar. Vid högtider kan leveranstiden bli någon dag längre. Om en specifik vara har längre leveranstid, står det på produktsidan.

Fraktkostnad
Beställer du varor för mer än 900 kr levereras din order fraktfritt inom Sverige. Fraktkostnaden/fraktfritt regleras automatiskt i kassan. Order mindre än 900 kr debiteras frakten med 49 kr.

Postgång
Idag levererar vi alla paket med Posten Mypack eller Posten Varubrev. Båda alternativden är spårbara via kollinummer på Postens hemsida www.posten.seI samband med leverans får ni ett e-post som innehåller kollinummer på försändelsen.

Transportskada
Om en transportskada har uppstått är ditt ansvar att inom skälig tid göra en anmälan till vår kundtjänst. Kontrollera alltid din leverans noga när du får den. Observera att du inte får använda den transportskadade produkten. Du måste även spara produktens emballage.

Kontakta kundtjänst direkt om du upptäcker skada: [email protected]

  • Skicka med bilder på skadan
  • Ange ordernummer
  • Artikelnummer
  • Dag, tid och ombud där paketet hämtades
  • Kollinummer på försändelsen
  • Ange namn, adress, mobil, e-post

Ångerrätt
Som kund har du alltid ångerrätt i 14 dagar enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp genom att meddela Lekhallen detta inom 14 dagar från det att du eller ett ombud till dig tagit emot den beställda varan (ångerfristen). Varan ska skickas i retur inom 14 dagar räknat från det datum du meddelade Lekhallen om att du utnyttjat din ångerrätt. Produkten ska returneras väl emballerad, i fint skick och i originalkartong.

Om du som kund har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion och detta lett till att varan som returneras är mindre värd, har Lekhallen rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning på det belopp som ska återbetalas. Värdeminskningen bedöms från fall till fall.

När Kunden ångrar sitt köp betalar Lekhallen tillbaka det belopp som Kunden betalat för varan, inklusive leveranskostnader. Undantag gäller för eventuella tillkommande leveranskostnader till följd av att Kunden valt något annat leveranssätt än den standardleverans som Lekhallen erbjuder. Vid retur av del av order återbetalas leveranskostnaden inte. På det belopp som ska återbetalas har Lekhallen rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att Kunden har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

Lekhallen betalar snarast tillbaka beloppet, dock senast inom 14 dagar från och med det datum Lekhallen tog emot Kundens meddelande om utövande av ångerrätten. Lekhallen får dock vänta med återbetalningen tills Lekhallen tagit emot varan eller Kunden har visat att varan har sänts tillbaka, t.ex. genom ett inlämningskvitto. Återbetalningen kommer att ske till Kunden via det betalningsalternativ som Kunden valde, förutsatt att inte annat överenskommits eller att det finns hinder för sådan återbetalning.

Ångerblankett från Konsumentverkets hemsida: http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/lagar-och-regler/Dokument/konsumentlagar/angerblankett-2005-kov.pdf

Returer skickas till:


Lekhallen AB
Håkons väg 4
231 68 Trelleborg

Ej uthämtat paket
Har du beställt varor och inte hämtar ut din försändelse innan den går i retur till oss (paket ca 1 mån., brev 14 dgr), så debiterar vi dig 350 kr för vårt arbete med returhantering.

Personuppgiftslagen (PUL)
Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL).

SMS-utskick
Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order

Garanti
Lekhallens varor omfattas av garanti. Garanti för varor täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, och därmed inte fel som uppstår vid eller efter en egen förändring av varans funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av varan. Kundens orderbekräftelse gäller som garantibevis.

Reklamation
Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Kund som önskar göra gällande fel i beställd vara ska kontakta Lekhallen så snart som möjligt efter att felet upptäckts via de kontaktuppgifter som anges på Webbplatsen. Reklamationer som görs inom två månader från det att kunden upptäckt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid. Kunden har 3 års reklamationsrätt på varor inköpta på Webbplatsen.

Lekhallen står för returfrakten för godkända reklamationer.

När reklamerad vara returnerats och reklamationen godkänts kommer Lekhallen att kompensera kunden i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Lekhallen strävar efter att detta ska ske inom 30 dagar från det att Lekhallen mottagit reklamationen, men det kan ta längre tid beroende på varans art. Lekhallen förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer Lekhallen riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden. Mer information finns på www.konsumentverket.se.

Klagomål
Har ni klagomål går det bra att framföra dem till: [email protected] eller ringa vardagar mellan kl. 11:00 - 14:00 på 0709-207080. OBS! Frågor om ditt paket eller andra kundtjänst-frågor hanteras inte på detta nummer.